ostajan opas

Slide 1 Slide 2 Slide 1 < >

Tässä vinkkejä ja neuvoja minipossun hankintaan

Tutustu huolellisesti lajiin

Näiltä Suomen Minipossuyhdistyksen sivuilta saat luotettavaa tietoa minipossusta lajina ja lemmikkinä. Olemme koonneet myös rekisteriimme minipossujen omistajia sekä kasvattajia, jotka ovat lupautuneet ottamaan minipossuista kiinnostuneita vastaan niiden todellisissa elinympäristöissään. Mikäli olette harkinneet minipossua lemmikiksenne, kannattaa tutustua tähän sivustoon huolellisesti. Minkään lemmikin hankinta ei saa olla hetken mielijohde, ei myöskään minipossun. Minipossu voi olla hyvinkin vaativa omistajalleen ja sen elintavat olisi hyvä tuntea ja tietää jo ennen possun hankintaa.
Mikäli haluat tavata possun / possuja omissa elinympäristöissään, ota meihin yhteyttä sähköpostitse: suomenminipossuyhdistys@gmail.com Ilmoita sähköpostissa, paikkakunta tai alue johon sinulla olisi mahdollista saapua. Vastaamme lähettämääsi sähköpostiin henkilön yhteystiedoilla johon voitte erikseen sopia ajankohdan vierailullenne.

Minipossuissa on valitettavan usein myös kodinvaihtajia.

Kodinvaihdon taustalla on mm. seuraavia asioita:

- oletettua suurempi aikuiskoko
- erilainen lemmikki kuin oletettiin
- käytösongelmat: tuhoaminen, meluaminen, sisäsiisteysongelmat, aggressiivisuus perheenjäseniä, muita lemmikkejä tai vieraita kohtaan, arkuus
- possun stressiin liittyvät terveysongelmat: hilseily, ummetus, silmävuoto, korvaeritys, mahahaava
- elämäntilanteen muutos: uusi perheenjäsen (lapsi, poika-/tyttöystävä, puoliso, tms.), uusi lemmikki, muutto, läheisen tai oma sairastuminen
- allergisoituminen
- ymmärrys ettei possu sovi tarjolla oleviin oloihin tai mahdollisuutta täyttää possun tarpeita
- kiinnostuksen ja ajan puute
- rajoittaa elämää liikaa, esim. lomailua, matkustelua, vieraiden kutsumista
- taloyhtiö kieltää possunpidon
- ulkomailla zoning-määräyksen rikkomisen paljastuminen (alueita joille ei saa ottaa lemmikiksi tuotantoeläimiä, sis. minipossuja)
- possun karkailu
- possu saatu lahjaksi tai yksi perheenjäsen hankkinut muiden haluamatta

Sitten kun olet varma, että minipossu on juuri Teidän valintanne.

Kasvattajan valinta

Saat possusta elinkumppanin todennäköisesti yli vuosikymmeneksi, joten se kannattaa ehkä hakea kauempaakin. Suomen Minipossuyhdistys ry on koonnut kasvattajajäsenensä tietoineen samalle sivulle helpottamaan kasvattajan löytymistä. Possupörssissä saattaa olla ilmoituksia myytävistä pahnueista tai aikuista sioista. Varmista että ostat possun luotettavalta kasvattajalta, etkä rahoita tehtailijan toimintaa.

Emakko vai karju?

Kumpikin ovat sopivia kotieläimiksi, mutta jos karjulla ei ole tulevaisuudessa jalostuskäyttöä se kannattaa ostaa kastroituna. Porsaana kastrointi onnistuu paikallispuudutuksessa, aikuinen karju sen sijaan täytyy nukuttaa samaa toimenpidettä varten. Voi olla työlästä löytää eläinlääkäri tekemään operaatio sikojen nukutusaineherkkyyden vuoksi.Kastroimaton karju ei ole lemmikkinä ihanteellinen sen voimakkaan sukuvietin vuoksi. Emakko saa kiiman 3-4 viikon välein, se on monilla melko huomaamaton mutta saattaa ilmetä käytöksen muuttumisena. Kastroitu karju on tavallisesti tasaisen miellyttävä, eikä sillä ole mitään muistijälkiä sukuviettiin liittyen kun operaatio on tehty varhaisessa vaiheessa. Vastuullinen kasvattaja ei jätä karjun kastrointia lemmikkipossun ostajan hoidettavaksi.
Emakot eivät lähtökohtaisesti vaadi vastaavia operaatioita.

Yleiset käytännöt

Minipossun porsaat luovutetaan 5-8 viikon iässä, jolloin porsas syö jo kunnolla kiinteää ruokaa ja on kaikin puolin elinvoimainen. Kasvattaja on vierottanut porsaat emakosta noin viikkoa ennen luovutusta ja eläinlääkäri on tarkistanut ne.Yhdistys suosittelee käyttämään kauppakirjaa aina eläimen vaihtaessa kotia ja sukutaulun tulisi seurata possun mukana sen eliniän. Lomakepohjat ovat jäsenten vapaassa käytössä.

Hinnat ovat yleensä n. 450-600¤, riippuen porsaan sukupuolesta ja väristä. Porsaan mukana tulisi saada vähintään sukutaulu, josta käy sukutietojen lisäksi ilmi mm. tunnistemerkintä ja muut tarpeelliset tiedot. Mikäli kasvattaja on Suomen Minipossuyhdistyksen jäsen porsaiden on mahdollista saada myös rekisteritodistukset.

Kasvattajaa todennäköisesti kiinnostaa porsaan elämä luovutuksen jälkeenkin, joten on kohteliasta säilyttää yhteys puolin ja toisin. Kasvattajalta saat myös tukea ja vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Hyvien tapojen mukaista on myös kertoa kasvattajalle, jos possu joutuukin joskus vaihtamaan kotia.

Valmistautuminen kotona

Kaikkien perheenjäsenten tulee olla samaa mieltä possun hankkimisesta. Kun olosuhteet on kunnossa ja odotus alkanut, kannattaa etukäteen selvittää lähialueelta possun tuleva "oma eläinlääkäri", kaikki eläinlääkärit eivät halua hoitaa minipossuja. Tarvikkeiksi porsaalle ruoka- ja vesiastiat, kannattaa hankkia kerralla riittävän kokoiset ja mahdollisimman painavat, mitä possu ei saa kaadettua ja heiteltyä. Lisäksi tarvitaan laatikko ja kuiviketta tarpeilla käyntiä varten, petipaikalle pehmikkeitä ja kynsileikkurit, hyvät ovat esimerkiksi oksasakset.
Jos on syytä olettaa ettei talouden mahdolliset muut lemmikit heti hyväksy possua, varmista että tiloja saa rajattua niin, että porsaan on mahdollista sopeutua uuteen ympäristöön rauhassa ja kohdata uusia asioita pikku hiljaa. Leimautumisen vuoksi on suositeltavaa pitää porsasta ensin sisällä ihmisten parissa, lähtökohtaisesti sika on arka eläin ja sen sosiaalistamiseksi on oltava valmis käyttämään aikaa. Yhteisen elämän alkutaipaleeseen kannattaa panostaa, se palkitaan myöhemmin. Kun valitset kotieläimeksi sian, elämäsi tulee muuttumaan sen myötä, ole sille sen arvoinen kumppani, koska itse sen elämääsi halusit.

Onnea hyvästä valinnasta ja tervetuloa vertaistuen pariin.

Tulosta ostajan opas (pdf)