lait ja määräykset

Lait ja määräykset

Minipossu luetaan tuotantoeläimeksi vaikka se onkin kotieläin, näin ollen sen pitoa, hoitoa sekä merkintää ja rekisteröintiä koskevat samat lait ja määräykset kuin tuotantosikoja.  Eläinsuojelulaissa on määritelty esimerkiksi että siat (eli myös minipossut) ovat laumaeläimiä joita aina tulee olla vähintään kaksi kappaletta sekä se ettei sikaa saa koskaan pitää paikalleen kytkettynä.

Jokaisen minipossun omistajan on rekisteröidyttävä sikatilalliseksi ja eläintenpidosta tulee tehdä selvitys tilatunnuksen hankkimista varten, rekisteröitymiset pitää tehdä oman kunnan maaseutuviranomaiselle ennen possun hankintaa. Minipossut tulee myös rekisteröidä Eviran sikarekisteriin jota kautta hallinnoidaan sikojen ostoa sekä myyntiä, siirtoa, eläinmääriä jne. Minipossuille on riittänyt vuoteen 2012 asti merkitsemiseksi mikrosiru, mutta uuden asetuksen mukaan jokaisella minipossullakin tulisi olla korvamerkki. (Asia on vielä suhteellisen uusi minipossujen kasvattajien ja "vanhojen" omistajien keskuudessa joten kovinkaan monia korvamerkillisiä possuja ei toistaiseksi ole.)Tustustu kaikkiin sikoihin liittyviin linkkeihin huolellisesti. Eviran merkitseminen ja rekisteröinti-sivulta löytyy linkit, ohjeet ym info sikarekisteriin liittyvistä asioista.

Mikäli sinulla on kysyttävää niin ota yhteyttä meihin.

Kaikki linkit aukeavat omaan ikkunaan.

Päivitetty: 30.03.2017